Harjoittelu tekee maisterin – näillä vinkeillä pääset alkuun!

portaat

HARJOITELLAAN Tutkintoon sisältyvä harjoittelu on monelle kasvatustieteen opiskelijalle ensimmäinen kosketus oman alan työtehtäviin. Nyt alkavassa Harjoitellaan-teemassa yleisen ja aikuiskasvatustieteen opiskelijat kertovat harjoittelukokemuksistaan erilaisissa työpaikoissa ja -tehtävissä. Valmistuneet kasvatustieteilijät sijoittuvat hyvin monenlaisiin tehtäviin, joten ei ole yllättävää, että myös harjoitteluvaiheessa työtehtävien kirjo on laaja. Harjoittelija voi toimia esimerkiksi tutkimuksen tekoon, arviointiin, selvitysten laatimiseen, organisaation kehittämiseen, opetussuunnitteluun tai HR:ään liittyvissä tehtävissä. Harjoitellaan -sarjan ensimmäinen juttu käsittelee omaa harjoitteluani Opetushallituksessa, ja sen voi lukea tästä.

Helsingin yliopistossa yleisen ja aikuiskasvatustieteen koulutuksen harjoittelun laajuus on 10 opintopistettä, mikä merkitsee täysipäiväisesti kolmen kuukauden työrupeamaa. Harjoittelun tavoitteena on tutustuttaa opiskelija koulutuksen mukaisiin tehtäväalueisiin sekä antaa opiskelijalle mahdollisuus soveltaa hankkimiaan tietoja ja taitoja työelämässä. Flammasta saat tietoa esimerkiksi harjoitteluun ilmoittautumisesta, palkkauksesta, ajoituksesta ja suoritusmerkinnöistä. Moodlen ”harjoittelupörssistä”, johon sinut liitetään harjoitteluun ilmoittautumisen yhteydessä, löydät monia kasvatustieteilijöille sopivia harjoittelupaikkoja. Tässä joitakin entisten ja nykyisten harjoittelijoiden vinkkejä ja huomioita harjoitteluun liittyen

  • Verkostot käyttöön harjoittelupaikkaa hakiessa! Kysy opiskelukavereiltasi vinkkejä, neuvoja ja kokemuksia.
  • Nirsoilun ja terveen valikoivuuden raja on joskus häilyvä. Huomioi harjoittelupaikkaa etsiessäsi omat kiinnostuksen kohteesi (opinnoissa ja niiden ulkopuolella) sekä urasuunnitelmasi. Toisaalta generalisti-alalla on harvinaista löytää kaikilta osin ”juuri sinulle” räätälöityä harjoittelupaikka, joten pidä mieli avoimena.
  • Eikö Moodlen harjoittelupörssistä löydy sinua kiinnostavaa paikkaa? Muista muut työnhakukanavat ja ”puhelin käteen” –taktiikka. Varmista kuitenkin laitoksen harjoitteluvastaavalta, että paikka sopii sisällytettäväksi tutkintoon.
  • ”Tehtävä sopii yhteiskuntatieteellisen/kaupallisen alan opiskelijalle” –teksti hakuilmoituksessa ei tarkoita, etteikö tehtävä voisi sopia myös kasvatustieteilijälle, jolla on työssä tarvittavia valmiuksia ja osaamista.

rengas

  • Vuorokauteen ei saa lisää tunteja, joten älä ahnehdi liikaa kursseja tai muita velvoitteita harjoittelun rinnalle. Oletko aivan varma, että kahdeksan tunnin työpäivän jälkeen jaksat istua kuusi tuntia kirjastossa graduilemassa, käydä tunnin lenkillä, osallistua aktiivisesti järjestötoimintaan ja vetää kokkikerhoa lapsille? Entä kykenetkö varmasti kaikki viikonloput nenä kiinni tenttikirjassa? Muista, että uni, vapaa-aika ja ihmissuhteet ovat tärkeitä oman jaksamisen kannalta.
  • Käytä harjoittelussa viettämäsi aika hyvin: opi, innostu, kysy, verkostoidu! Onnistunut harjoittelu jättää kaikille hyvän mielen ja voi tulevaisuudessa poikia vaikka työpaikan!
  • Pidä kiinni oikeuksistasi työntekijänä (ja ihmisenä)! Tutkimusraportin laatiminen ei voi yhtäkkiä muuttua täysipäiväiseksi kahvin keittelyksi. Asiaton käyttäytyminen ei kuulu työpaikalle eikä muuallekaan. Jos kohtaat ongelman, joka ei näytä ratkeavan harjoittelupaikan edustajan kanssa keskustellen, ota yhteys laitoksen harjoitteluvastaavaan mahdollisimman pian.
  • Välttele epämiellyttäviä kohtaamisia verokarhun tai Kelan kanssa – laske tulosi huolella ja tarvittaessa peru tai palauta opintotukea!

Emilia Valtonen

 

 

Mainokset