Harjoittelu Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulussa

aalto1

HARJOITELLAAN Opintojeni aikana minua on alkanut yhä enemmän kiinnostaa yliopisto- oppimiseen ja opettamiseen liittyvät asiat sekä työssä oppiminen. Periaatteeni oli hakea harjoitteluun sellaisiin organisaatioihin, joissa voisin kuvitella työskenteleväni valmistumiseni jälkeenkin. Aloitin harjoittelupaikan etsimisen helmikuussa 2014, jotta saisin suoritettua harjoittelun ennen syksyllä alkavaa graduprosessia. Harjoittelupaikkaa etsiessäni tuntui, että heikentynyt työllisyystilanne heijastui myös harjoittelupaikkojen määrään, ja hakijoita kutakin paikkaa kohden oli useampia. Hain muutamiin paikkoihin, joista yhtenä oli suunnittelijaharjoittelijan paikka Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulun opintohallinnossa. Kyseisen tehtävän hakeminen tuntui luontevalta, koska olen kokenut yliopistopedagogiikan kiinnostavaksi aihealueeksi opinnoissani. Sain paikan ja mahdollisuuden työskennellä kesän yli toiveideni mukaisesti.

Aalto-yliopisto on iso organisaatio, joka tavoittelee paikkaa huippuyliopistojen joukossa tulevina vuosina. Aalto-yliopistoon kuuluu insinööritieteiden korkeakoulun lisäksi viisi muuta korkeakoulua. Työpaikkani sijaitsi minulle jo sivuaineopintojeni myötä tutuksi tulleella Otaniemen kampuksella. Insinööritieteiden korkeakoulun opintohallinnon tehtäviin kuuluu muun muassa koulutuksen kehittämistä, koulutusasioiden viestintää, opettajien koulutustilaisuuksien järjestämistä, opiskelijoiden ohjausta sekä opiskelijamarkkinointiin ja opiskelijavalintoihin liittyviä tehtäviä. Korkeakoulun opettajat ja muu henkilökunta tekevät aktiivisesti töitä yhdessä sekä työelämäyhdyshenkilöiden kanssa. Opintohallinnossa työskentelee koulutustaustoiltaan erilaisia ihmisiä, joiden joukossa on myös useita kasvatustieteilijöitä. Kasvatustieteilijöiden työtehtävistä voin esimerkkeinä mainita opinto-oppaiden suunnittelun ja laatimisen sekä erilaisten koulutukseen liittyvien prosessien suunnittelun ja kehittämisen.

aalto2

Harjoittelujakson aikana pääsin kokemaan monipuolisesti mitä insinööritieteiden korkeakoulun opintohallinnossa tapahtuu. Aluksi olin lähinnä vain kuunteluoppilaana, mutta osallistuminen helpottui sen myötä kun asiat tulivat tutuiksi. Uusille harjoittelijoille voisin antaa vinkin, että kannattaa itse rohkeasti kysellä ja ottaa asioista selvää alkuvaiheessa. Omiin tehtäviini harjoittelun aikana kuului opettajille suunnattujen opetusfoorumien suunnittelussa ja järjestelyissä avustamista, opintoasioiden kokousten valmistelua ja kokousmuistioiden laadintaa sekä opintoasioiden viestintään liittyviä tehtäviä. Harjoitteluni aikana sain osallistua myös korkeakoulun henkilökunnalle suunnattuihin koulutuksiin. Harjoitteluaikani oli toukokuusta syyskuuhun, ja osan ajasta tein töitä vain muutamana päivänä viikossa. Lukukausien aikana oli tapahtumien saralla kiireistä, mutta kesä oli rauhallinen. Kesän aikana sain tehtäväkseni toteuttaa pienimuotoisen selvitystyön liittyen akateemisen ohjauksen kehittämiseen insinööritieteiden korkeakoulussa. Valmistelin ja lähetin opiskelijoille kyselyn, jossa kartoitettiin heidän kokemuksiaan ja toiveitaan akateemiseen ohjaukseen liittyen. Osa tehtävistäni oli rutiiniluonteisia ja haastetta olisi paikoitellen voinut olla enemmänkin. Edellä mainittuja asioita tärkeämpänä koin kuitenkin työtehtävieni monipuolisuuden sekä työyhteisöön ja uusiin toimintaperiaatteisiin tutustumisen.

Koska koulutusalan organisaatiot ovat potentiaalisia työpaikkoja kasvatustieteilijöille, koen, että kokemus sellaisesta työskentelystä jo opintojen aikana on ollut hyödyksi. Minulle ei ole vielä muodostunut käsitystä ”unelmieni” työpaikasta, mutta opintohallinnon puoli kiinnostaa kyllä jatkossakin, mikäli sellaisia paikkoja on tarjolla. Työjakson jälkeen on ollut taas mukava palata viimeisten opintojen pariin ja nauttia opiskeluelämän suomista vapauksista.

Elisa Huotari
Kirjoittaja palasi työelämästä uudella innolla opintojen pariin

Kuvat | Ilari Helvamo

Mainokset